Support Lesbiens na albu, v kině i na pódiích

Přidáno: 30.08.2008 | Autor: IljaKuceraML | Přidal: chris

Členové kapely Support Lesbiens se skutečně v první polovině letošního roku nenudili a nemrhali časem. Na své konto si připsali nejprve původní hudbu k filmu Máj režiséra  F.A.Brabce, natočeného na motivy proslulé romantické básně Karla Hynka Máchy.

 

Support LesbiensSupport Lesbiens

Snímek vstoupil premiérově do kin 21. srpna, přičemž stejnojmenná  singlová písnička jej předznamenávala v rozhlasovém éteru už od 1. května. Hned po dokončení prací na filmové muzice se Support Lesbiens vrhli do příprav svého aktuálního studiového alba Lick It. V polovině srpna bylo předznamenáno singlem Twice Shy, gradující rockovou baladou stejně tak zpěvnou a melancholickou jako syrovou. V prodeji se deska s jazykem chystajícím se olíznout zmrzlinu objeví v pondělí  8. září. Tentýž den je také datem vydání filmového soundtracku Máj. Kytarista Hynek Toman k tomu dodává. „Původně jsme měli v úmyslu přidat ještě písničku Máj jako bonus na desku Lick It. Pak jsme se ale rozhodli jinak. Jedná se o dvě samostatné odlišné záležitosti a tak je Máj jenom na filmovém soundtracku. Jediným bonusem na desce Lick It je tedy remix písničky Sweet Little Something.“

O autorství jednotlivých skladeb na novinkovém albu se tak jak je u Support Lesbiens zvykem podělili v podstatě všichni členové skupiny. Kytarista René Rypar přispěl šesti skladbami, Hynek Toman dodal trojici písní a po jedné připojili zpěvák Kryštof Michal a basista Honza Daliba. Autorsky se prozatím neprojevil staronový člen Support Lesbiens, bubeník Svatopluk Čech. Celé album otextoval  jako obvykle Kryštof Michal. Po zvukové stránce je novinka o poznání přímočařejší a syrovější než deska předcházející, což svým způsobem zapříčinilo i opětovné nahrávání živých bicí. Staronová posila Svatopluk Čech, který za nimi nahradil Tomáše Nováka, se touto cestou vrátil k rockové muzice po osmiletém angažmá tympánisty  v symfonickém orchestru FOK. Hynek Toman doplňuje: „Chtěli jsme novou desku udělat jinak než tu předcházející, což se myslím nakonec povedlo. Ze širokých obzorů se to trošku scuklo , je kompaktnější, je to prostě víc kapela,  o to nám šlo.“ A Kryštof Michal dodává:  „Myslím, že tahle nahrávka se víc přibližuje našemu živému hraní. To je oproti deskám říznější, což víme a bereme na vědomí.  A díky tomu jsme desku udělali tak jak jsme jí udělali. Věřím, že se tak podařilo rozdíl mezi studiovou nahrávkou a živým podáním smazat a opravdu už se moc těším až s novými věcmi vyrazíme na koncerty.

Support Lesbiens i tentokrát při nahrávání spolehli  výhradně na své síly, stejně jako v minulosti nepřizvali externího producenta a ujali se produkční práce sami. Hynek Toman objasňuje proč: „Uvažovali jsme o tom, ale já mám o producentství  jinou představu než obecně panuje u nás. Producent by musel být člověk , s kterým bychom mohli komunikovat už dlouho před nahráváním, musel by znát nápady dopředu a upřímně řečeno, nenapadal nás ani nikdo vhodný, koho bychom mohli oslovit. Oslovit více možných producentů, mít s dostatečným předstihem možnost výběru, která, když není, vlastně kupuješ zajíce v pytli. Zaplatíš si třeba nějakého producenta v Německa nebo z Anglie, který  by mohl přijet a byl by finančně dosažitelný, ale pak zjistíš, že si s ním lidsky nesedneš a odnese to celá produkce. Je to hrozně zapeklitá věc. A jelikož v naší zemi odpovídající lidé nejsou, zase to zůstalo všechno na nás.“  Kryštof Michal připojuje: „Jak říkal správně Hynek, asi bychom si mohli dovolit producenta nějakého typu, ale toho, kterému bychom mohli vložit bezmeznou důvěru, toho si dovolit nemůžeme. Naše představa o práci producenta není taková, že je to člověk, který přijde na závěrečné dokončování desky a nějak se podepíše na konečném  mixu a masteringu. Myslíme si, že by u věci měl být od samého vzniku skladeb, měl  by mít tím pádem právo mluvit do aranží, do toho jak se nabírají zvuky a tak dál. Takoví lidé nejsou, abychom je mohli zaplatit v rámci českých rozměrů. A zaplatit je v rámci rozměrů jakých se pohybují v zahraničí je nemyslitelné, protože bychom se pohybovali v milionových částkách jenom za honorář jednoho člověka. Nemyslí m si, že by v Čechách byla kapela, která by si mohla dovolit přivézt si ze zahraničí nějaké opravdové producentské eso a pracovat s ním takovým způsobem jak jsme o tom mluvili. Taková tu není a hodně dlouho nebude.“

Práce na přípravách nového studiového alba Lick It byly striktně odděleny od předchozího komponování a nahrávání filmové muziky ke snímku Máj. Časový harmonogram tedy nenutil kapelu k pověstnému sezení na dvou židlích či tvůrčí schizofrenii. René Rypar objasňuje: „Film jsme začali dělat v lednu a v březnu ho skončili. Okamžitě poté jsme se pustili do desky, ale bylo to tak, že hudbu k albu jsme začali připravovat opravdu až po filmu. Filmová hudba zabere hodně času a myslet při tom na něco jiného se v podstatě nedá. Je to obrovské kvantum práce a je třeba se na ní plně soustředit.“

Jako první singl z nové desky byla vybrána písnička Twice Shy, Hynek Toman osvětluje  proč a jak k jejímu výběru došlo: „Rozhodovali jsme se vlastně do poslední chvíli a je to písnička, na které jsme se shodli i s firmou a s naší manažerkou. Je to vlastně taková akustická balada s tvrdým rockovým koncem, což desku dost charakterizuje".

Výtvarně nápaditý a výrazný obal je dílem grafika Kryštofa Ostřížka a jazyk s namrzlým nanukem na obalu pochopitelně koresponduje s názvem desky Lick It.  Jak už bylo řečeno, objeví se na pultech prodejen s hudebními nosiči stejně jako soundtrack Máj 8. září letošního roku. Záhy nato, počátkem října se Support Lesbiens rozjedou na první část turné, při níž odehrají zhruba pět halových koncertů. Na první pětici pak naváže v posledních měsících roku část druhá. Ta zavede Support Lesbiens do koncertních sálů a větších klubů v dalších městech a regionech republiky a jak Hynek Toman slibuje: „Myslím si, že nové písničky budou naživo docela masáž a lidi se mají na co těšit.“

Vytlačit Oblíbené Poslat Facebook Digg it Delicious Vybrali.sme

Související články

Komentáře