Treba zrušiť program jednotky STV

Přidáno: 04.02.2009
 

Všetkých v prvom rade pozdravujem a chcem sa vám poďakovať za záujem o môj názor. Bol to môj prvý blog a som veľmi rád, že vás zaujal. Takže ešte raz ďakujem a prejdem hneď k veci.

Spomínal som, že filozofia, s ktorou prišiel môj manažment do STV v roku 2003, teda rodinná a konkurencieschopná Jednotka a „menšinová", umelecká Dvojka, je v podstate pre spoločenské elity, politikov, umelcov, členov Rady, manažment, väčšinu tvorcov, komerčných vysielateľov, neprijateľná resp. nevyhovujúca. Opäť zopakujem, že podľa mňa, pre väčšinu koncesionárov vyhovujúca bola, ale ich hlas je zatiaľ slabý a ohľad naň sa neberie. Chyba, lenže pokus o jej nápravu je boj s veternými mlynmi. U väčšiny vyššie spomínaných totiž prevláda megalomanská predstava o STV, ktorá vyrába kvantá kvalitnej pôvodnej hranej tvorby, detskej a animovanej tvorby, dokumentárnej tvorby, niektorí si dokonca myslia, že má vyrábať a nakrúcať niekoľko kinofilmov ročne. Popritom má vzdelávať, vychovávať, informovať, zabávať a ja neviem čo ešte. Toto všetko znie veľmi pekne a v podstate si poviete, že proti tomu niet čo namietať. Lenže poslanie, realita a podmienky sú úplne iné aj v našej päťmiliónovej krajinke. Príčina týchto predstáv je v nostalgii za bývalou Československou televíziou z pred roka 89 ako jedinou, jedinou dostupnou, neohrozenou a finančne zabezpečenou televíziou. Samozrejme viem, že okrem hlúpeho vymývania mozgov a komunistickej propagandy vyprodukovala aj veľa pekných filmov, rozprávok a hier. Ale netreba zabúdať že nie pre päť ale pätnásť miliónov obyvateľov, že tvorivé prostredie bolo podstatne väčšie, lebo bolo prepojené.

V súčasnosti má STV tri okruhy a digitálny zákon jej okrem vlastného multiplexu pridáva ešte jeden. Naša malá krajinka so štyrmi programami verejnej služby a s predstavou, že keď do nej budeme liať veľa peňazí a popritom snívať o tisícoch hodinách kvalitnej domácej tvorby za rok, tak to bude tá najlepšia televízia verejnej služby v Európe. Výsledok však bude taký, že možno peňazí bude viac, a niektorí sa budú tešiť, ale časom sa zistí, že pomer počtu hodín tej naozaj kvalitnej umeleckej pôvodnej tvorby k množstvu vysielacieho času na troch okruhoch (vynechávam šport) bude tak malý, že to opäť vyvolá diskusie o verejnoprávnosti, poslaní STV a jej zmysle. Vlastne budeme tam, kde sme dnes. Apatia koncesionárov-platičov voči STV dosiahne vrchol a potom už bude naozaj treba len prísť, zhasnúť a zavrieť (zdá sa mi, že počet tých, ktorí by to urobili už dnes, výrazne stúpol).

 

Ušetrí štát aj Slovenská televízia

Treba zrušiť programovú štruktúru Jednotky. Ak si chceme STV ako televíziu verejnej služby zachovať, stačia jej podľa mňa dva okruhy. Prvý okruh ako výrazne vylepšená súčasná Dvojka, doplnená o spravodajstvo, publicistiku a časť zábavy z Jednotky a druhý okruh šport. Riešenie s dvomi okruhmi je v podstate jednoduché. Súčasný program Dvojky presunúť na vysielacie frekvencie Jednotky a športovú Trojku presunúť na vysielacie frekvencie Dvojky, čím by si šport mohlo okamžite pozrieť 90 percent občanov Slovenska.
Takto postavená televízia by potrebovala miesto súčasných 1000 max. 600 zamestnancov. Toto komplexné riešenie by ušetrilo televízií verejnej služby cca 26,5 mil. € (800 mil. Sk) a ešte by zostalo aj na investície. Nemuseli by sa, aspoň teraz, zvyšovať koncesionárske poplatky, zostalo by jedno percento reklamy a televízia by bola nezávislá na štátnom rozpočte. Jediné čo by sa malo riešiť so štátom je zmluva o investíciách do rekonštrukcie priestorov v Mlynskej doline. Takýto návrh vypracoval ešte môj manažment a stál by maximálne 16,6 mil. € (500 mil. Sk). Bola by to jednorázová štátna podpora, ktorá je podstatne nižšia ako investícia 149,4 mil. € (4,5 mld. Sk) do akéhosi mediálneho komplexu. STV by tak vysielala na dvoch okruhoch a zostala by v Mlynskej doline v menších a zrekonštruovaných priestoroch. Zbavila by sa výškovej budovy a niektorých priľahlých objektov.

 

Súčasná Dvojka by mala veľkú šancu stať sa Jednotkou

Prečo navrhujem tento variant? Vychádzam zo svojich skúseností. V čase keď sme menili druhý okruh na Dvojku s programom pre náročného diváka, striktne oddeleným od rodinnej Jednotky, vyčlenili sme z rozpočtu na jeho realizáciu 250 mil. Sk na rok. Vtedajší intendant Dvojky Jaro Kerner, šéfdramaturg Ľuboš Machaj spolu so svojimi kolegami vytvorili okruh, ktorý mal jasné črty kvalitného programu verejnej služby s dôrazom na dokumentárnu domácu a zahraničnú tvorbu, kultúru a umenie, publicistiku, nezávislú filmovú tvorbu, menšiny a národnostné skupiny, záujmové skupiny. Tých 250 mil. bolo málo, ale aj napriek tomu sa podarilo postaviť kvalitný program (žiaľ bez vážnej pôvodnej televíznej hranej tvorby), ktorý si našiel svojho diváka. Tak ako bol nastavený a vyskladaný si v roku 2007 vyslúžil aj cenu za filmovú dramaturgiu od Kinema.sk a Slovenského syndikátu novinárov. (len pripomeniem, že v roku 2003 sme STV2 našli ako prevažne reprízový okruh vysielajúci 17 hodín denne bez akejkoľvek filozofie a významu). Kvalitný programing Dvojky pritom často „trpel" nasadzovaním športových podujatí, čo rozbíjalo štruktúru a narúšalo divácky návyk. Preto je dobré, ak druhý okruh bude zameraný na šport, zdravie a zdravý životný štýl. Projekt, ktorý vypracoval Andrej Miklánek, mimochodom tiež člen môjho manažmentu, je veľmi kvalitný a v podstate veľmi rýchlo realizovateľný. Vedenie STV tak nemusí dnes nič významné vymýšľať, iba už vymyslené vylepšovať. A na viac s podstatne vyšším balíkom peňazí.
Zrušením programu Jednotky získa vedenie STV pre vylepšenie kvalitnej Dvojky a športového okruhu 20 mil. €. S týmito peniazmi sa už oplatí robiť STV s takýmto zameraním. Odhliadnuc od športového okruhu, ktorý nechcem podceňovať, ale jeho filozofia je jasnejšia a čitateľnejšia, by tu bola obrovská šanca pre manažment televízie, vytvoriť veľmi hodnotný a kvalitný program verejnej služby, kde by okrem iného bolo aj dosť financií na pôvodnú dokumentárnu tvorbu ako aj náročnejšiu pôvodnú hranú televíznu tvorbu. Samozrejme so zachovaním programov pre menšiny a náboženské skupiny, záujmové skupiny atď. Som presvedčený, že pre prilákanie širšej cieľovej skupiny by mali v takto vystavanom programe zostať aspoň raz v týždni aj štruktúrne zábavné okná pre programy ako Drišľakoviny, Pošta pre Teba ako aj priestor pre udalosti typu OTO, Hodina deťom, Aurel, Eurosong a ďalšie. Treba si uvedomiť, že 24-hodinové vysielanie na jednom okruhu znamená 8760 hodín vysielacieho času ročne. Podľa môjho názoru to absolútne stačí na vyskladanie jedného kvalitného programu verejnej služby so všetkým čo k tomu patrí. Je to adekvátny a úmerný priestor k počtu obyvateľov, veľkosti trhu, dopytu, výkonu a možnostiam slovenských tvorcov z audiovizuálnej oblasti.

 

Ako by vyzeral aproximatívny rozpočet pre takto postavené dva okruhy?

Koncesionárske poplatky: 54,770 mil. €/rok (1 650 mil. Sk) (dnešný reálny výber pre STV)
Výnosy z reklamy (1%): 6,639 mil. €/rok (200 mil. Sk)
Z toho:
Náklady na program (Jednotka): 20 mil. €/rok (602 mil. Sk)
Náklady na p. (Dvojka-Šport): 9 mil. €/rok (270 mil. Sk)
Osobné náklady (600 zamestnancov):12,6 mil €/rok (380 mil. Sk)
Šírenie signálu (oba okruhy spolu): 8,3 mil. €/rok (250 mil. Sk)
Ostatné náklady: 332 tis. €/rok (10 mil. Sk)
Rezerva: 11,180 mil. €/rok (336,8 mil. Sk)

 

Na záver: Nech sa vám to, čo som teraz navrhol, zdá akokoľvek absurdné, verte mi, že za každým slovom si stojím a som presvedčený, že toto je cesta, ako v našej spoločenskej klíme a nazeraní na STV, je možné túto televíziu udržať nielen pri živote, ale dosiahnuť, aby sme boli na ňu opäť pyšní. A ešte niečo. Týmto krokom by sa určite naplnila aj myšlienka zavedenia duálneho systému televízneho vysielania na Slovensku.

 
Oblíbené
 
 
 
 

Komentáře

user avatar
hels | 07.02.2009 10:26:35 Reagovať
Ahoj Richard, srdečne Ťa pozdravujem. V poslednom období mi často "chodíš po rozume". Ako sa máš? Ako sa ti darí? Apropo: Chválim MeToo. HStašáková
user avatar
marco77 | 06.02.2009 08:23:04 Reagovať
Vážený pán Rybniček...absolútne nesúhlasím s Vami ohľadom zrušenia jedného programu. Aj keď možná úspora by to bola to sa poprieť nedá, ale bolo by to na úkor diváka. Slovenská televízia by mala práve naopak pridať televízne programy a vyčistiť svoje okruhy a urobiť s ních čisto profilové. Jednotka - televizny program, dvojka - dokumentárny, trojka - šport, štvorka - detský, päťka - prírodopisný, šestka - spravodajstvo, sedmička - hudobný, osmička - kulturny (divadlo, inscenácie, opera), däviatka - internacionálny. Aby divák nemal potrebu prepínať na konkurenčné kanály.
RichardRybnicek | 06.02.2009 11:34:39 Reagovať
Marco, myslim, ze tolko tvorcov kolko okruhov navrhujete Slovensko nema. Takze ani tolko programov nevie vyprodukovat na vsetky tie okruhy. Ale samozrejme aj to sa da, len sa treba pripravit na dve veci. Obrovsky nakup zahranicnych programov, licencii a prav a zvysenie koncesionarskeho poplatku z dnesnych 3 eur na minimalne 10 eur mesacne za STV. Zdravim vas.
user avatar
marco77 | 06.02.2009 12:22:40 Reagovať
Samozrejme si uvedomujem, že by bolo nutné zvýšiť koncesionársky poplatok tak ako hovoríte minamálne na 10 € (300,-Sk) z dnešných 3,- € (90,- sk). Tiež by bolo nutné samozrejme zvýšiť podiel nákupov programov vyrobených zo zahraničia. Podstatnou mierou by však mohli byť aj programy z archívu. Mnohé filmy z archívu sú kvalitnejšie a obsahovo hodnotnejšie ako dnes produkované zahraničné programy. Pri osmom kanály by mohli podstatnú mieru tvoriť programy priamo preberané zo slovenskej divadelnej scény. Mnoho divákov, proste nemá možnosť navšetevovať divadlá, opery....pretože bývajú na dedine a po zrátaní cestovných nákladov cena lístka pri dnešnej ekonomickej situácii je to pre ních nedostupná záležitosť. Deviaty medzinárodný kanál by sa mohol tvoriť napríklad výberom programov s ostatných kanálov s programov, ktorých vlastnikom je výhradne Slovenská televízia a preto nie je limitácia na regionalitu. Nesmiernou úsporov finančných prostriedkov pre všetky kanály by bolo nočné opakovanie programov dennej produkcie a doobedňajšie opakovanie večernej produkcie....pri predpoklade, že prevažná väčšina obyvateľstva pracuje minamálne dvojsmennej prevádzke by sa zvýšila možnosť si pozrieť televízne programy. Znížila by sa diskriminácia občanov zamestnaných na dvoj a trojsmenné prevádzky, čo by pritiahlo viac divákov. Treba si však uvedomiť, že divákov priťahuje nie počet tv. kanálov, ale kvalita vysielaného programu, čo znamená v priamej úmere čím väčší počet spokojných dívakov tým väčšie príjmy z reklamy a sponzoringu...preto hovoriť, že pre slovenskú televiziu je postačujúce vlastniť dva televízne okruhy si myslím nie je správne. Treba investovať do rozvoja Slovenskej televízie, do jej digitalizácie, do zvýšeného počtu televizných kanálov, do skvalitňovanie televizného programu, do vyčistenia televizných kanálov, do ich uzkoprofilového charakteru. Je to síce investícia a práca na dlhšie obdobie, ktorú nemožno urobiť zo dňa na deň, ale je to jediná správna cesta, ktorá môže zabezpečiť STV finančnú nezávislosť a prosperitu.
RichardRybnicek | 06.02.2009 20:38:24 Reagovať
Marko77 jasne. Aj to je jedna zo strategii. Ja si myslim, ze STV ani stat na to nikdy mat nebude, ale to je len moj nazor. Respektujem vas nazor. Mala poznamka k tym divadelnym predstaveniam. Ked som riadil STV tak sme sa stretli s tym, ze nam divadla chceli po nakruteni predstavenia umoznit ho vysielat az takpo stej premiere, pretoze mali obyvy, ze ludia po skorom odvysielani nepridu do divadla. Zaroven tam boli diskusie o vysporiadani prav, co tiez nie je jednoduche. To len na vysvetlenie, ze ani prenosy z divadiel sa nedaju vysielat, az na male vynimky, hned. Zelam Vam vsetko dobre.
user avatar
Benci | 05.02.2009 16:49:07 Reagovať
Podľa mňa je to skvelý nápad, takto by to skutočne mohlo fungovať. Jednotka svojím súčasým zameraním (v podstate rovnakým ako komerčné tv) nedokáže konkurovať Markíze a Joj. Avšak neodpustím si vlastnú predstavu troch kanálov. Jednotka s dokumentami, umením, menšinovými programami a nezávislými filmami, Dvojka s rolou informovať - silné spravodajstvo, rôzne informačné, ekonomické, politické relácie, a nakoniec Trojka pre šport a zdravie. Vzhľadom k súčasnému katastrofálnemu stavu spravodajstva by však moja predstava Dvojky bola v podstate nezrealizovateľná. :)
RichardRybnicek | 05.02.2009 21:20:35 Reagovať
Pozdravujem Benci. Ano, aj to je cesta, ale presne kvoli konstatacii vo vasej poslednej vete to naozaj ani podla mna nie je mozne. Slovensko na takyto profesionalny spravodajsky okruh verejnej sluzby este nedorastlo.
user avatar
peterkotrcka | 05.02.2009 14:52:49 Reagovať
V podstate by sa dalo súhlasiť. Jeden program so spravodajstvom, publicistikou, v prime-time aj so zábavou či "iným" filmom (rozumej - alternatívou k ordináciám, panelákom, ...), dokumentami. Teda majorita toho, čo vyžaduje divácky návyk a pravidelné časy. Na druhom programe by mohol ísť šport, program pre mladého diváka, nepravidelné eventy, magazíny s nepravidelnou štruktúrou (zdravie, technika, ...). Treba sa ale zbaviť aj delenia na "jednotku" a "nejakú dvojku" a vytvoriť dva rovcnocenné programy. Verejnoprávna telka by mala vysielať aj časť z toho, čo ponúkajú komerčné programy, ale nemusí to byť presná kópia.
RichardRybnicek | 05.02.2009 15:32:30 Reagovať
Dobry den pan Kotrcka. Ano suhlasim. Presne tak to je. Tie nepravidelne eventy by mohli byt na prvom programe nie na sportovom. Mate pravdu v tom, ze to delenie programov robi problemy. Mohla by to byt STV a STV-sport. Dakujem za nazor. Richard Rybnicek
RichardRybnicek | 05.02.2009 14:31:00 Reagovať
Dobry den Tomas. Dakujem za nazor. Viete, bolo by dobre vediet, ci mate na mysli televizny film alebo kinofilm. Ten televizny stoji radovo okolo 400 tisíc eur (12 milionov), kdezto jeden kinofilm stoji miniminalne 1,6 až 2 miliony eur. Samozrejme je to vec strategie televizie, pretože v ramci celkoveho vysielacieho casu je to za tieto peniaze 90 minutovy program a to nie je lacne. Na druhej strane preto navrhujem zrusit program Jednotky, aby aj na taketo veci zostali peniaze a staci na to uplne jeden okruh a nie tri, ako planuje zakon. Naviac podla môjho názoru neleži na stole množstvo kvalitných televíznych fiilmových scenárov, pretože ak áno, už by sa dávno realizovali. Richard Rybnicek
user avatar
tomasteicher | 10.02.2009 18:42:20 Reagovať
dakujem za Vasu odpoved. Mal som namysli skor kinohity, tie maju ovela vacsiu sancu uspiet v zahranici. Radsej malo kvalitnych filmov ako vela lacnych ktore nikto nepozera. To ze sa u nas natacaju psychologicke dramy je fajn, ale podla mna Slovensku chyba dobra komedia. Ja viem, ze to ide do penazi a vo vysielani je to len 90 minut, ale aj tak riesenie by sa naslo. STV nataca vela relacii, ktore by sa mohli zrusit a verrejne pravo by vobec neutrpelo. Usetrene peniaze by namiesto milionov roznych publicistickych magazinov islo na zopar filmov. Prioritou by sa stala kvalita vysielaceho casu na ukor jeho kvantity. S Vasim clankom inak suhlasim, a mozno by STV stacil aj jeden kanal:)
smatlakmartin | 06.02.2009 11:22:43 Reagovať
Mily Richard, vdaka za clanok, po case je celkom prijemne zase diskutovat o obsahu televizie verejnej sluzby, a nie iba o prazdnych pojmoch alebo hodnotovo vyprazdnenych cislach... Tvoje nazory su urcite dobrym "provokacnym" vstupom do takejto diskusie a je dobre ju rozvijat. Na niektore veci mam svoj odlisny nazor a s niektorymi Tvojimi este stale suhlasim. Ale urcite a nahlas nemozem suhlasit s jednym Tvojim konstatovanim, ktore mi pride ako nehodne Tvojho rozmyslania. Pises, ze tu nie je dost dobrych filmovych scenarov, pretoze ak by tu boli, tak uz davńo by sa realizovali... No to je tak zjednodusujuce konstatovanie, az sa musim opytat, ako si na to prisiel? Kolko scenarov si v poslednych rokoch svojho verejneho mlcania precital, aby si zodpovedne mohol povedat, ze tu nie je dostatok tych dobrych? Preboha, vyslovujes hodnotiace (aĺebo skor znehodnocujuce) a pausalizujuce sudy ako bohorovnu pravdu - no bez realnych argumentov, pretoze sa opieras len o svoju domnienku... A pritom musis vediet, ake su na Slovensku limitovane podmienky pre nakrucanie filmov (vratane televiznych), aka je do casovo aj financne narocna praca a ze aj STV k tymto limitovanym podmienkam negativne prispieva uz dlhu dobu. Zvalovat to vsetko len a len na neschopnych scenaristov, to je vyslovene nezodpovedne a je to demagogia dost hrubeho zrna, ktoru - prepac - nemozem obist mlcanim. Srdecne Ta zdravim. Martin Smatlak
RichardRybnicek | 06.02.2009 22:10:57 Reagovať
Ahoj Martin. Tak opat spolu komunikujeme po dlhej dobe a ver mi, ze som rad, ze si sa ozval. Snad sa aj stretneme a dame kavu. Bol by som uprimne rad. Nemam a nemal som v umysle nic znehodnocovat. Urcite nie. Martin, vela novych filmov, ktore vnikli v koprodukcii s STV som este podisoval ako riaditel STV a bolo ich niekolko. Nezvalujem nic na neschopnych scenaristov. Nic take som nenapisal. Len som chcel povedat, ze si myslim, ze tych scenarov nie je tolko, ze by dokazali vhodne zaplnit priestor troch okruhov STV. Proste si to myslim. Za mojej ery v STV boli aj dobre scenare, na ktore neboli peniaze, ale opakujem, nebolo ich vela. Ja som mal tu moznost zazit v STV a aj teraz ako divak mam ten pocit. Nikoho som sa vsak tym nechcel dotknut a myslim, ze tak to nevyznieva ani z mojho clanku. Martin, televizne filmy podla mna ano, kinematografia skor cez koprodukcie, lebo pri sucasnej financnej situacii si proste myslim, ze to nie je mozne a nie som vobec presvedceny o tom, ze STV ma sama financovat kinematograficke diela. Minule som pocital, kolko sme pocas mojej ery investovali do dokumentarnej a televiznej tvorby plus ako koproducenti filmov. Ver ci never vyslo mi cislo 100 milionov. Viem, nie je to vela, ale predsa. Opakujem, chcel som tym povedat, ze si myslim, ze tri okruhy su privela a pocet scenarov podla mna nie je v takom mnozstve, aby sa uplatinil na troch okruhoch. Myslim, ze ten jeden staci. Podla mna by vsetky mohli ovela viac vyniknut. Opakujem som rad, ze si sa ozval a prosim Ta, uz nerobte stale zo mna nepriatela vas ludi od filmu. Len si myslim, ze ked nie su peniaze, tak je to problem, Za posledne dva roky sa v STV nenakrutil ziadny televizny film. Iba jeden serial. Zda sa mi to malo a je mi zvlastne to ticho a pokoj. Zdravim Ta Martin a tesim sa na stretnutie.
smatlakmartin | 06.02.2009 23:53:24 Reagovať
za Tvoju odpoved. Asi som si inak vylozil Tvoje slova... Jednoducho mi z toho nevyplynulo, ze ten nedostatok scenarov myslis na vsetky tri okruhy, pretoze ani sam si nepisal o tom, ze by povodne TV filmy mali zaplnat vsetky tri okruhy... Ale nejdem sa natahovat o slova, pretoze podstata veci je podla mna niekde inde. Richard, prid niekedy k nam na filmovu fakultu a mozes sa o tom porozpravat aj s nasimi studentmi, myslim si, ze by to urcite mohlo byt obojstranne zaujimave a podnetne. Mozme zorganizovat nieco ako otvoreny seminar a som presvedceny, ze decka by o to mali zaujem. Ja som tam uz treti rok a poviem Ti uprimne, ze po tom, ako som definitivne ukokncil svoje potulovanie televiziami, som medzi tymi mladymi naozaj nasiel vela dobrych napadov, myslienok aj energie, ktoru treba len spravne usmernit a dat im priestor. Tvoje pozvanie velmi rad prijmem, aspon si mozme navzajom priatelsky povedat, kam sa kto z nas v myslienkach a nazoroch za ten cas dostal. Moje stare telefonne cislo stale plati. tesim sa, ze sa ozves. A neboj, ziadneho nepriatela filmarov z Teba neurobim, hoci mozno budem klast aj mierne provokativne otazky :-)))
user avatar
tomasteicher | 05.02.2009 13:32:25 Reagovať
Ja od STV necakam " tisíce hodin kvalitnej domácej tvorby za rok" ako sa pise v clanku ale jeden alebo dva dobre filmy by STV mohla zvladnut zaplatit. Preco napriklad nepoziadaju nejakeho slvenskeho humoristu, aby napisal scenar na dobru komediu, ktora bude uspesna vo svete. Televizia by mala risknut aspon raz do roka jeden taky projekt aby skusila prerazit vo svete